Gelecek bağımsız yapımcıların olacak

Dijital dönüşüm ile beraber müzik sektöründe birçok değişikliğin gerçekleştiğini ve bunun devam edeceğini belirten Müzik Yorumcuları Meslek Birliği (MÜYORBİR) Başkanı Burhan Şeşen, “Gelecek, bağımsız yapım şirketlerinin olacak” açıklamasını yaptı.

Müzik Yorumcuları Meslek Birliği (MÜYORBİR) Başkanı Burhan Şeşen, teknolojik gelişmelerin etkisiyle değişen müzik sektörü hakkında önemli açıklamalar yaptı. Yaklaşık 40 yıl önce Unkapanı’na gidip şarkılarını dinlettikleri önemli bir prodüktörün “Şarkılarınız çok güzel ama ticari değil” dediğini anlatan Şeşen, hâlâ bu cevabı çözemediğini belirterek “Türk Pop Müziği’nin bugünkü duruma gelmesinde müzisyenlerin, söz yazarı ve bestecilerin, yorumcuların olduğu kadar yapımcıların da çok büyük etkisi var. ‘Etkisi’ kelimesi yerine ‘katkısı’ kelimesini koymayı çok isterdim ama ortaya çıkan tekli ya da albümlere baktığımız zaman- birkaç firma hariç- yenilikçi ve özgün şarkılara rastlamak mümkün değil. Zira ülkemizde yapımcılar bir şarkının niteliğinden ziyade niceliğini -satıp satmayacağını- önemsiyorlar” dedi.

BİRÇOK MASRAF KALEMİ SİLİNDİ

Eser sahibi telifleri, stüdyo giderleri, ön avans, prodüksiyon masrafları, çalışan personel, stok maliyeti, tanıtım ve PR’a harcanan para, klipler derken yapımcıların gerçekten de bir albümden para kazanabilmek için ciddi satış yapmaları gerektiğini ve bu yüzden düşüncelerinde bir yere kadar haklılık payı olduğunu söyleyen Şeşen, ancak bugüne geldiğimizde dijital satışların fiziki satışların çok çok önüne geçmesiyle bu masrafların birçoğunun olmadığının altını çizdi. “Bu nedenle artık yeni bir yapımcı modeline ihtiyaç var” diyen Şeşen, “Zaten eski Unkapanı mantığı devam ettiği sürece önümüzdeki yıllarda sanatçıların başını çekeceği yepyeni bağımsız müzik firmaları sektörde çok önemli bir yere gelecekler. Eski anlayışla devam eden müzik yapımcıları ise koleksiyonlarıyla ve arşivleriyle bir müddet daha ayakta kalabilecekler ama gelecek bağımsız firmaların olacak” dedi.

MÜZİK SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ BU MADDELERDE

Şeşen, müzik sektörünün neden bu yola gireceğini ise şu maddelerle açıkladı:

1- Toplama ya da saygı albümleri (tribute) dışında sanatçıların tekli formatı tercih etmeleri. Dolayısıyla maliyetlerini kendilerinin karşılar duruma gelmeleri.

2- Müzik televizyonlarının tanıtım işlevini neredeyse kaybetmelerinden dolayı hem bu kanallara ödenen fahiş paraların son bulması hem de sosyal medyada çok ufak bütçelerle tanıtım yapılabilmesi.

3- Kayıt teknolojisinin gelişmesi sonucu hemen hemen herkesin evinde bir home stüdyo olması ve bu şekilde stüdyo masraflarının minimuma inmesi.

4- Dijital dünyadaki gelişmeye paralel olarak kliplerin çok hızlı tüketildiği de düşünülürse sektörün büyük bütçeli kliplere gereksinim duymaması ve de neredeyse iyi bir cep telefonu kamerası ile de gayet başarılı klipler çekilebilmesi… Ayrıca sanatçıların konser kayıtlarındaki görüntülerden oluşan klipleri tercih etmeleri.

5- Dijital satış gelirlerinden yapımcıların sanatçılara yapmaları gereken ödemeler ve dijital satışların şeffaf şekilde paylaşılması konusunda yapımcılarla – sanatçılar arasında ödeme sisteminin (az sayıda istisna yapımcı – sanatçı diyaloğu dışında) hayata geçmemiş olması…

6- YouTube başta olmak üzere Instagram, Twitter, Facebook gibi sosyal mecraların sanatçılar için kendilerini, yapıtlarını sunma ve tanıtma mecrası haline gelmesi, sanatçıların kendilerini ve yapıtlarını tanıtmak için medya ve basına bağımlılıklarının artık ortadan kalkmış olması…

7- Sanatçıların şarkılarını dijital ortamlarda -Spotify, iTunes, Deezer- gibi yayınlayabilmek için yapımcılardan ziyade (Orchard, Believe, Wediacorp, Eğlence Fabrikası, CD Baby gibi) aracı firmalarla çalışıp ürünlerini bu firmalar aracılığıyla raflara koyma imkanı bulabilmeleri…

8- Ülkemizdeki müzik yapımcılarının, ABD ve Avrupa’daki gibi genç bir yeteneği -ya da albümü- baştan sona ele alıp profesyonel bir proje olarak hazırlama, yurt dışı pazarına sunma ve ülke dışına müzik ihracı gibi sektörü ileriye taşıyacak gelişmeyi ortaya koyamaması (Dizi sektörü, dünyanın pek çok ülkesine dizi satmakta, Türk dizi sektörünün yıllık dizi ihraç hacmi 1 milyar dolar seviyesine yaklaşmışken maalesef aynı başarıyı Türk müzik yapımcıları gerçekleştiremedi).

9- Özellikle rap, hip hop ve alternatif müzik yapan sanatçıların birçoğunun piyasadaki herhangi bir müzik yapım firması ile çalışmamaları ama buna rağmen gerek izlenme gerek indirme ve dinlenme olarak milyon seviyelerine ulaşmaları.

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu